Varför jobba strukturerat?

Vad betyder struktur och hur jobbar man strukturerat?

Definitionen på ordet struktur är i allmän bemärkelse ”de inbördes relationer och sammanhang som råder mellan delarna i en helhet, med andra ord det sätt på vilket en helhet är uppbyggd” (NE).

Varför är struktur i arbetet så viktigt? För att det hjälper dig att arbeta effektivare och därmed få mer gjort. Arbetar du strukturerat kan du antingen minska din övertid eller skapa bättre resultat utan att öka din arbetstid. Med bra och genomtänkt struktur får du möjlighet att välja.

Vanliga konsekvenser med att jobba ostrukturerat och ad hoc är bland annat:

  • Brist på tid för planering och kvalitetssäkring av avgörande moment som bör ingå och tillsammans utgöra din kvalitativa struktur.
  • Inget gemensamt arbetssätt och språk för att nå gemensamma mål
  • Fokus på ett reaktivt arbetssätt istället för proaktivt
  • Ökad stress och känsla av förlorad kontroll
  • Ineffektivt, tidskrävande och olönsamt arbetssätt

Kom igång med att jobba strukturerat

  • Samtliga arbetsmoment kräver sin struktur. Bestäm och planera därför innan hur du på bästa sätt vill genomföra det och på vilken nivå som känns relevant
  • Konkretisera vägen till målet, från a till ö. En struktur hjälper dig att tydligt synliggöra såväl för dig själv som för andra de kritiska moment som ingår för att uppnå optimal kvalité.

FÖRDELAR MED BRA STRUKTUR I ARBETET!

  1. Sparar tid – planering av arbetsuppgifter går automatiskt
  2. Ökad effektivitet
  3. Kvalitetssäkring av att arbetet blir utfört och levererat enligt planering och mål
  4. Ökad disciplin
    Med tydlig egen planering och struktur, om vad som ska göras, när det ska göras samt hur lång tid det får ta, blir du mer disciplinerad.
  5. Rätt prioriteringar, ger mer fokus
  6. Ökad översikt – ger ökad förståelse och planering för ditt eget och andras arbete
  7. Ökad känsla av kontroll – förebygger och minimerar stressrelaterade faktorer
  8. Mer proaktiv istället för reaktiv
    Du vet vad du planerat att göra och när något akut inträffar har du lättare att både prioritera om och avsätta tillräcklig tid för att lösa det nytillkomna.

För att nå en hållbar och lönsam verksamhet, krävs ett kvalitativt och strukturerat arbetssätt. Struktur hjälper dig att spara tid, pengar och kvalitet.

Kontakta oss på Sumeto så hjälper vi dig gärna till att lägga grunden till ett strukturerat och hållbart arbetssätt för att nå långsiktiga framgångar.

Du kanske även gillar

Implementeringsguiden

En lyckad implementering av nya arbetssätt, rutiner, system med mera kräver rätt förutsättningar och ett bra implementeringsarbete. Här har vi tagit fram en guide för dig som är intresserad av att skapa bättre förutsättningar till en framgångsrik implementering.

Lyckas bättre med implementering

Alla våra inlägg

Gränslöst arbete

Att arbeta på distans har nog för många blivit allt från det nya okända till den nya vardagen. Distansarbete har många för- och nackdelar som

Läs mer »

Återhämtning

Våren har minst sagt varit en utmanande tid med många stressfaktorer att hantera och för många en vardag att vänja sig vid. Nu närmar sig

Läs mer »

Krishantering

Coronaviruset, Covid-19, är idagsläget den mest omtalade kris som världen står inför att hantera. Vilka utmaningar skapar Covid-19 för företag, chefer och medarbetare och hur

Läs mer »
Inga fler inlägg att visa

Tack för visat intresse! Vi hoppas du får en fortsatt härlig dag och vi vill även passa på att hälsa dig välkommen att kontakta oss för att se hur vi kan hjälpa dig ytterligare.

Hej!

Vad kul att du vill komma i kontakt med oss! Vi tror på det personliga samtalet och goda relationer. Du är välkommen att lämna dina kontaktuppgifter nedan så hör vi av oss för att ta nästa steg tillsammans.

Hämta Implementeringsguiden

Vad kul att du är intresserad av vår implementeringsguide! Fyll i dina uppgifter så skickar vi den till dig.

Tack!

Tack för ditt meddelande. Vi återkommer inom kort.

SUMETO

Tack!

Vi skickar Implementeringsguiden till din e-postadress inom ett par minuter.