Hitta motivationen när du behöver den som mest

Hitta motivationen när du behöver den som mest

Motivation är ett populärt och omfattande begrepp som det talas mycket om inom flera branschområden som entreprenörskap, organisation- och förändringspsykologi samt coaching.

Vi har tagit fasta på ett intressant perspektiv och är inspirerade av föreläsaren Mel Robbins som talar om hur hjärnan fungerar och på vilket sätt det påverkar vårt beteende, tankar och vilka beslut som vi sen tar.

Det diskuteras ibland att individer saknar motivation – stämmer verkligen detta?

Enligt Mel Robbins så stämmer inte detta, grundat på olika forskningsmaterial har det visat sig att vi är inte utvecklade till att göra sådant som är obehagligt, läskigt eller svårt.

Vår hjärna och våra tankar är snarare konstruerad för att skydda oss från just dessa saker. Hjärnan är utvecklad att få oss att undvika saker som kanske eventuellt kan skada oss.  

Mel Robbins menar på att detta är en bidragande faktor gällande motivation och som skapar problem för oss, eftersom vi kommer inte alltid att spontant att känna för att göra dessa saker – vi kommer då sakna motivationen eftersom vi främst vill göra enkla saker.

För att kunna ändra vanor och uppnå sina mål, måste man ibland göra saker som är nya, svåra, utmanande, obehagliga.  Dessutom, behöver vi ”lura” hjärnan och våra tankar för att bättre nå framgång.

Hjärnan har miljontals olika sätt att skydda oss – och en effekt heter ”the spotlight effect” som zoomar in och förstorar upp ev risker med syfte att skydda dig och få dig att tveka.

Vanan om att tveka – det lilla micro-ögonblick skapar och sänder en stress-signal till hjärnan – som väcker dig och får dig att tänka till ännu mer, ifrågasätter och sätter igång hjärnan att skydda dig på olika sätt.

Detta gör att motivation kan vara en utmaning – lusten kommer inte alltid att finnas där när du ska göra saker som är svåra, utmanande, obehagliga, ovissa– och det funkar inte alltid att vänta på att lusten ska dyka!

Du har bara ett micro-ögonblick att agera på ditt beslut och gå från idé till handling, innan hjärnan kliver in och skyddar dig eller ”saboterar” när det gäller någonting som kräver ett förändrat beteende – att få dig att ändras.

Kom ihåg att hjärnan inte kan se skillnad på goda eller dåliga vanor, därför har vi i varje stund möjlighet att påverka vilka beslut och vanor vi ska ta för att nå det vi vill uppnå. Fly eller agera!?

Dessutom, är hjärnan konstruerad för att stoppa dig att göra saker du tycker är obehagliga, riskfyllda, svåra, – ta istället kontroll i stunden och lär dig hur man går från en idé som kan ändra allt, agera på det och nå dina mål!

Här är några tips

  • Vilka tankar och beteende får du inför nya utmaningar, svåra eller läskiga saker
  • Övertalar du dig själv att inte genomföra eller peppar du dig själv att agera?
  • Förstorar du upp eller förminskar du riskerna i själva beslutet?
  • Tvekar du alltid inför beslut, överanalysera eller agerar du utan tvivel?
  • Identifiera din ”habit loop” för ditt vanebeteendemönster
  • Identifiera vad som exakt triggar dig – sätter igång ditt vanebeteende
  • Vilka konkreta strategier tillämpar du som hindrar dig att genomföra det som du verkligen behöver genomföra
  • Byt ut och skapa en ny strategi/rutin/vana för att ändra beteendet
  • Fokusera varje gång, var uppmärksam på dina tankar och håll fast för att successivt skapa en godare vana som ökar din motivation

Så, se till att ta kontroll över dina tankar och beslut när du behöver motivationen som mest. Låt inte rädslan stå i vägen för din starka motivation att uppnå glädje, mål och drömmar.

Vill du veta mer om hur du kan öka din motivation och skapa framgångsrika vanor? Sumeto hjälper dig gärna med att skapa goda vanor och ett hållbart arbetssätt för att nå dina mål.

Lämna ett svar

Stäng meny